Blogger Template by Blogcrowds

Obama valittiin Yhdysvaltojen Presidentiksi

keskiviikko 5. marraskuuta 2008

obama, usan presidentti, vaalitulos, virtuaalimarkkinointi, vaali markkinointi, sosiaalimediamarkkinointi, obaman kampanja, obaman vaalikampanja



Barack Obama valittiin Yhdysvaltojen presidentiksi historiallisissa vaaleissa, ja Obama on Yhdysvaltojen ensimmäinen tumma-ihoinen presidentti.

Demokraattisen puolueen Barack Obama valittiin Yhdysvaltojen presidentiksi vaaleissa jonka kampanjointi käytiin ensimmäistä kertaa Yhdysvaltojen historiassa virtuaalisessa maailmassa. Olen seurannut Obaman vaalikampanjointia useiden blogien sekä sosiaalimedia sivustojen kuten Twitter ja Ustream avulla viimeiset puoli vuotta.

Useat spekuloivat Hillary Clintonin olevan ehdoton suosikki demokraattisen puolueen kandidaatiksi, mutta Barack Obama oli vaalien ainoa ehdokas, joka sata prosenttisesti tajusi sosiaalimediamarkkinoinnin ja viraalisen kampanjoinnin arvon ja käytti sitä virtuaalisessa kampanjoinnissa hyväkseen.

Barack Obaman kampanja tavoitti ei ainoastaan kansakunnan, vaan koko maailman internetin avulla.

Viraalisen sosiaalimediamarkkinoinnin kauneus on verkostoituminen ja sen verkoston hyväksikäyttäminen. Ajattele asiaa vaikka työpaikan kahvitaukojuoruiluna - yksi kertoo viidelle mehevän juorun aamukahvilla, lounas aikaan mennessä jokainen viidestä on kertonut viidelle, ja päivän loppuun mennessä koko firma tietää asiasta. Näin toimii myös viraalimarkkinointi - ja usein "uutisen" kertojana on siis aivan joku toinen taho kuin uutisen kohde. Presidenttikampanjasta puhuttaessa Barack Obaman kampanja toimisto ei siis itse luonut kaikkea välitettävää materiaalia, ja luonut satoja blogeja, vaan he verkostoituivat ihmisten kanssa, jotka kannattivat Obamaa. Ja kannattajat välittivät sanomaa viraalisti ja virtuaalisesti internetin avulla.


Yhtenä esimerkkinä toimii islantilaisen internetmarkkinointikonsultin Hjörtur Smárasonin nettisivu If The World Could Vote, joka pyysi koko maailmaa äänestämään oman suosikkinsa vaaleissa. Hjörtur, kuten monet muut yksittäiset blogaajat, aloitti hankkeen aivan omasta tahdostaan, ja ottamalla yhteyttä ihmisiin ympäri maailman kuukausia sitten - jopa minuun, ja käänsin sivun tekstin suomeksi! Hjörturin nettisivu sai yli 868,144 äänestäjää 213:sta maasta ja toimii hyvänä esimerkkinä miten yksittäinen ei presidentti-kampanjaan sitoutunut sivusto loi mielenkiintoa kampanjaan - maailmanlaajuisesti.


obaman kampanja, obaman vaalikampanja,obama, usan presidentti, vaalitulos, virtuaalimarkkinointi, vaali markkinointi, sosiaalimediamarkkinointi



Barack Obaman sosiaalimedian hyväksikäyttö kampanjoinnissa tulee olemaan viraalimarkkinoinnin esimerkkitapaus sosiaalimediamarkkinoinnin oppikirjoissa. En nyt pitkästytä sinua luennolla sosiaalimediasta, vaan haluan näyttää miten Obama tavoitti nuo kymmenet tuhannet avainhenkilöt jotka olivat kuin ne viisi ensimmäistä jotka kahvitauolla kuulivat mehevästä juorusta. Vaikka Obaman kampanja loi totta kai omat nettisivut ja blogin, suurin osa verkostoitumisesta kuitenkin tapahtui muiden sosiaalimediasivustojen avulla. Obaman kampanja meni niille sivustoille, joissa ihmiset jo valmiiksi olivat, eivätkä vain odottaneet että ihmiset saapuvat heidän sivuilleen, minkä virheellisesti monet firmat tekevät.

Obaman kampanja tavoitti nuoret äänestäjät MySpace sivuston avulla.

Facebook sivustolla Obamalla oli useampikin sivu, niin oma henkilökohtainen sivu, kampanjasivusto ja jopa Obaman vaimolla oli oma sivusto, samoin suurimmilla kohderyhmillä kuten nais-kannattajat tai veteraani-kannattajat. Jokainen kohderyhmä sai oman osansa huomiota.


Ammattimaisemmalla sivustolla LinkedIn Barack Obama verkostoitui yrittäjien, korkeastikoulutettujen ja useiden eri alojen ammattilaisten kanssa - Barack Obama kuuluu jopa minun LinkedIn kontakteihini!

Sivulla MeetUp Obama-faneihin pidettiin yhteyttä, ja he pystyivät helposti löytämään mitä milloinkin paikkallisilla tahoilla tapahtuu ja uudet kannattajat löysivät helposti omien kaupunkiensa kannattaja-ryhmät.



Obamalla on toki oma YouTube kanava, josta löydät kampanjan aikana tehdyt Obama-videot, haastatteluja kannattajien kanssa, Obaman puheet ja TV-esiintymiset. Ja ne jotka todella halusivat kampanjan aikana tietää mitä milloinkin tapahtuu Obaman UStream kanava välitti videota reaaliajassa. Niille jotka halusivat katsella mielummin valokuvia, Obaman Flickr sivu antoi kampanjasta parhaimman kuvan.


Friend Feed ja Twitter sivuilla Obaman kampanja välitti viestejä kampanjan kulusta reaaliajassa. Useasti lehdistötiedoitustilaisuuksien sanomat olivat Twitterillä muutamaa sekuntia sanomisesta, kuin taas TV uutiset välittivät sanoman vasta ilta-uutisissa. Itseasiassa - itse luin tänään jopa Twitter-sivustolta vaalituloksen - muutamaa minuuttia aikaisemmin kun TV-kanavani sen julkaisi.

Obama sanoi voitto-puheessaan
"And above all, I will ask you join in the work of remaking this nation the only way it's been done in America for two-hundred and twenty-one years - block by block, brick by brick, calloused hand by calloused hand."

pyytäen kaikkia yhdessä liittymään työskentelemään kansakunnan hyväksi kuten se on tehty kaksisataakaksikymmentäyksi vuotta - palikka kerralla, "block by block", mutta uskon että nykyaikana ja Obaman virtuaalisen vaalikampanjan menestyksen avulla voisin uskoa että Amerikka tullaan rakentamaan entistä eheämmäksi "blog by blog" , yksi blogi kerralla. Sosiaalimedia on tullut jäädäkseen.


Ja Trendi Frendikin aikoo jatkaa taas blogailuja hieman tiheämpään tahtiin kuin viime aikoina, nyt entistäkin inspiroituneempana!


obaman kampanja, obaman vaalikampanja




Jutun kirjoitti Katja Presnal, PR & sosiaalimediamarkkinointi konsultti, joka blogailee sivuilla Skimbaco Lifestyle ja Ladybug Landings. Katjan tavoitat useimmiten Twitter-sivustolla.